Månedsbrev fra DG for januar 2024

Publisert av Halvard Dahle den 01.01.24.

Nytt år og nye muligheter!

Da er det tid for å henge opp kalenderen for 2024 og markere viktige datoer fremover! Første halvdel av Lionsåret har gått fort og det har vært mye å henge med i. Vi sliter dessverre fortsatt med nedadgående medlemstall og klubber som vil legge ned. Det er trist at mange venter med å rekruttere og be om bistand til det kommer til at ingen lengere orker å påta seg verv i klubben. I Distriktsrådet prøver vi å følge med gjennom månedlige oppdaterings møter med sonelederne for å oppdage klubber som sliter på et tidlig stadium. Men det er dessverre ikke alt vi klarer å fange opp, og jeg får derfor fortsatt meldinger som «vi har nå bestemt oss for å legge ned fordi ingen vil eller kan påta seg verv».

Når noe ikke fungerer, så må man prøve noe nytt og ikke tro at ting forandrer seg ved å fortsatt gjøre det samme, eller ikke gjøre noe i det hele tatt. En god og velprøvd metode for endring er å se på hva de som lykkes gjør og har gjort. LC Drøbak driver et grundig og målrettet medlems arbeid som fungerer godt. De har en gjennomarbeidet og utprøvd prosess som fungerer i praksis. De har delt denne «oppskriften» med resten av oss og jeg ber alle styrer om å lese denne (vedlagt) og ta den opp på første styremøte og påfølgende medlemsmøte. Her ligger det muligheter fremover!

Det er viktig å ta vare på eksisterende medlemmer også. Mange har trofast gjort en innsats i Lions over mange år. Det var et stort arbeid å sortere årets Chevron merker for utsendelse til soner og klubber, og jeg har reflektert over alle de år med innsats som ligger bak disse. Det er viktig at vi hedrer de som har skapt grunnlaget for vår organisasjon.

Ta vare på deg selv og dine. Ta vare på klubben din!

Med ønske om et Godt Nytt År i 2024!

Nyttårshilsen fra

Halvard Dahle