Helsesportsuka i Porsanger 2024

Publisert av Halvard Dahle den 13.02.24.

Da nærmer det seg tiden for Helsesportsuka i Porsanger 2024 som i år blir arrangert for 45. året!

Helsesportsuka er ett av Distrikt 104A sine prosjekter vedtatt på Distriktsmøtet i 2023 som alle klubber blir oppfordret til å støtte.

Arrangementet finner sted på Olderfjord hotell og Russenes Camping AS, og gjennomføres i tiden 7.mars til 15.mars 2024.
Tilbudet gis til psykisk og fysisk funksjonshemmede fra 12 år og oppover. Dessverre er det begrenset hvor mange vi kan ta imot av både deltakere og ledsagere. I 2023 tok vi imot 30 deltagere, totalt var vi ca. 100 inkl. ledsagere og medhjelpere.
Hver enkelt deltaker betaler en egenandel på kr. 2.500, - for hele uka. Dette dekker bare en liten del av utgiftene til mat og opphold for den enkelte. Mange deltakere har funksjonshemninger som gjør at de er avhengige av å ha med seg ledsager. Noen må faktisk ha to eller tre ledsagere. I slike tilfeller betales en egenandel på kr. 1500.-, pr. ledsager.

Aktivitetene i uka er mange, allsidige og tilpasset den enkelte deltaker. Det kan nevnes skigåing, aking, scooterturer, isfiske, uteleker av forskjellig slag. Innaktiviteter er bl.a. sosialt felleskap, dans, leker, underholdning, diskotek, konkurranser av forskjellig slag og mye mer. Alle deltar aktivt på sitt nivå i alle sammenhenger. Dette har vært og er Lions Club Porsanger sitt «fyrtårn». Uka markedsføres av Lions både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt som en stor og ekte Lionsaktivitet.

Budsjettet for 2024 er på kr. 481.000, og Rapport for HSU 2023 finner du som vedlegg under artikkelen.

I tillegg kommer arbeidsinnsats fra det enkelte Lions medlem, og dennes familie. Dette gjelder både forarbeide, arbeide under uken og etterarbeide. Enkelte tar ferie, avspasering og fri uten lønn for å være hjelpere under uken.
Lions Club Porsanger takker for støtten tidligere år, og håper på økonomisk støtte fra din klubb.

Støtte fra din klubb kan sendes Lions Club Porsanger, Boks 101, 9711 Lakselv, bankkonto nr. 7594.63.09958.

Rapport HSU 2023.pdf